- Inom vilket område franchisetagaren har rättighet och skyldighet att bedriva sin verksamhet och huruvida franchisetagaren har exklusiv rätt till området.
- Vilka rättigheter franchisetagaren har att använda franchisegivarens varumärken och andra kännetecken och patent. Vilka begränsningar som finns för vad franchisetagaren får göra.
- Vilka avgifter franchisetagaren betalar.
- Hur du som franchisegivare hjälper franchisetagaren initialt, t.ex. genom utbildning.
- Viken typ av fortlöpande support som du som franchisegivare tillhandahåller, t.ex. nationella marknadsföringskampanjer eller administrativ support.
- Avtalstid och vad som händer i slutet av samarbetet.
- Vad händer om någon av er vill avsluta samarbetet eller sälja verksamheten.
- Vad som gäller i händelse av tvist.
Det finns inget standardiserat franchiseavtal eftersom benämningar, villkor och arbetssätt inom olika franchisesystem är vitt skilda beroende av vilken typ av verksamhet det är frågan om. Däremot kan man säga att vi i Sverige har utvecklat en avtalskultur inom franchising som de flesta franchiseföretag följer eller efterliknar. Denna kultur skiljer sig delvis från andra länder, t.ex. USA.
Ett bra avtal har en balans mellan båda parter. Om avtalet är för ensidigt kan det bli svårt att attrahera potentiella franchisetagare.