Franchising är idag mycket vanligare än många tror. De flesta känner till att McDonald's, 7-Eleven, Pressbyrån och Wayne's Coffee är alla franchiseföretag. Men alla kanske inte vet att 750 varumärken till i Sverige också erbjuder franchising. Exempelvis Team Sportia, Coop, Alert Senior, Taco Bar, Puls och Träning, Skandiamäklarna och Make Up Store för att bara nämna några. Många kedjor är blandade och har såväl egenägda enheter (filialer) och franchisetagare. H&M och Lindex t.ex. äger alla butiker på den svenska marknaden men har franchisetagare på vissa utländska marknader.
Vi brukar säga att franchising kombinerar det bästa från två världar! Ett lyckat affärskoncept och den stora kedjans fördelar med den egna företagarens engagemang, uthållighet och drivkraft.
Franchising innebär att den som äger ett affärskoncept (franchisegivaren) ger någon annan (franchisetagaren) rätten att mot ersättning ta del av varumärket, konceptet, marknadsföringsmetoder, leverantörsavtal, logistiklösningar m.m. Dessutom får man som franchisetagare såväl utbildning initialt och fortlöpande samt support längs vägen. Franchisetagaren förbinder sig i sin tur att följa de regler som givaren satt upp och aktivt driva sin verksamhet på den lokala orten. Som franchisetagare har man själv ansvar för personal, kunder, lokal försäljning och marknadsföring samt sin egna ekonomi. Oftast är det franchisetagaren som står för investeringen att sätta upp den lokala verksamheten, men för detta kan också finnas lite olika lösningar.
För franchisegivaren:
För franchisetagaren:
Det är inte konstigt att franchising fortsätter sitt segertåg genom Sverige och världen i övrigt. Affärsupplägget har visat sig vara mycket livskraftigt. Idag finns fler än 750 franchisekedjor på den svenska marknaden. Dessa sysselsätter över 150.000 personer och 80 % av franchisekedjorna planerar för nyetableringar. Svensk franchising omsätter drygt 2 miljarder kr i Sverige.