Etableringsalternativ för utländska koncept
Många funderar på hur det går till att etablera utländska kedjor i Sverige. Det finns flera olika alternativ. Ibland väljer företaget (konceptägaren) att gå in i landet genom att äga allt själv, men många gånger sker det genom franchising. Hur går det till och vad finns det för olika sätt? Vi reder här ut begreppen och delar upp det i tre huvudområden.
Master franchising
Master franchising är en form av franchising som innefattar en omfattande rätt att etablera en kedja med flera enheter. Ofta är marknadsområdet ett helt land eller flera länder, men kan också vara en lite mer begränsad region. Det som också är signifikant är att avtalet oftast även innefattar rätten att ha franchisetagare under sig. Masterfranchisetagaren har alltså ett Masterfranchiseavtal med Franchisegivaren från ursprungslandet. Masterfranchisetagaren har sedan i sin tur avtal med franchisetagarna i landet. Det är på detta sätt exempelvis Paul Lederhausen byggde upp McDonalds i Sverige eller som Britt-Marie Börjesson byggde upp Body Shop. Båda var masterfranchisetagare i Sverige för respektive koncept.
Masterfranchisetagaren är alltid ett juridiskt företag och ibland är det knutet direkt till en fysisk person såsom i fallen ovan. En masterfranchisetagaren kan också vara ett större företag med andra verksamheter men som ser franchisen som ett komplement. I många länder finns det stora företag som ”samlar” på masterfranchiseavtal och har blivit experter på att utveckla sådana verksamheter som en affärsidé i sig. Detta börjar vi även se mer utav även i de skandinaviska länderna.
Det som gör det så intressant med masterfranchising är att få tillgång till ett redan välkänt varumärke tillsammans med färdiga affärsmetoder och lösningar. Detta gör att det går relativt snabbt att etablera en hel kedja i det egna landet.
Värt att notera är att det är vanligt att bygga upp en franchisekedja i kombination med egenägda enheter, vilket också kan göra kalkylerna än mer intressanta.
Area developer
Ett Area developer avtal påminner om ett Masterfranchiseavtal på så sätt att man får rätten till en större region eller land för att etablera ett varumärke och koncept på. Skillnaden är att rätten endast innefattar rätten att etablera egenägda enheter d v s inte att ha franchisetagare under sig.
Direct-unit franchise/Singel-unit franchise
Att få rätten att genom franchising äga en (1) enhet brukar kallas att få en direct-unit franchise eller singel-unit franchise. Avtalsförhållandet gäller alltså direkt mellan franchisegivaren från ursprungslandet till den lokala enskilda franchisetagaren som har rätten att driva en (1) enhet ofta på en specifik adress alternativt ort.
Se här vilka internationella koncept som just nu söker svenska franchisepartners:
www.franchisefinder.se